top of page

Návrat po porodu - kojení a sport


Krátkým článečkem bych ráda navázala na svůj blog Návrat po porodu. Napadlo mě, že by možná některé z vás mohlo zajímat, zda stále kojím a zda může intenzivní trénink a závody ovlivnit tvorbu mléka. Ve svém okolí jsem se mnohokrát setkala s názorem, že se mi musí při sportu přece ztratit nebo alespoň snížit tvorba mléka a tudíž, že nebudu schopna plně kojit.

Příští týden bude mít Lucinka šest měsíců, já mám za sebou několik závodů a plno intenzivních tréninků. Myslím si tedy, že již můžu začít toto téma pomalu hodnotit.

Jak se můžete dočíst na internetu, světová zdravotnická organizace doporučuje výlučné kojení po dobu šesti měsíců a v kojení by se mělo podle ní pokračovat s postupně zaváděným příkrmem do jednoho roku. (Může se samozřejmě i déle, ale v našich podmínkách plně postačí dle části lékařů právě do jednoho roku.) Kromě toho se nově doporučuje, aby dítě první příkrmy ochutnalo již mezi 4.- 6. měsícem, lepek pak do 7. měsíce.

Já jsem si z toho tedy udělala svůj vlastní závěr, že pokud budu mít dost mléka začneme zkoušet první příkrmy až od ukončeného 5. měsíce (aniž by nahradily dávku mléka, zkrátka jen tak pár lžiček na zkoušku a také abysme odhalili případnou alergii). Od ukončeného 6. měsíce se pak pokusit nahradit jednu polední dávku úplně.

Od ukončeného pátého měsíce jsme tedy začali na oběd pomalinku zkoušet zeleninu (pokud jsme to z časových důvodů nestihli, tak jsme zkoušení vynechali). Z počátku se jednalo opravdu o dvě lžičky. K dnešnímu dni (6 dní před ukončeným 6. měsícem) jsme se dopracovali k tomu, že Lucinka zvládne sníst cca 60g (za nahrazení polední dávky se udává snězení 150-200g výživy). Jinýmy slovy, stále plně kojím, mléka mám dost a Lucince stále stačí. A to je docela cvalda. V 5. měsících měla 7kg :)

A jak se stravuji? Snažím se jíst vše a hlavně nehladovět, hodně piji, jím "vitamíny pro těhotené a kojící" a protože mám ráda bylinkové čaje, docela pravidelně si vařím čaj pro kojící maminky. Během dlouhých tréninků a závodů raději nepiji iontový nápoj a případné gely omezuji na minimum (pokud už nějaký použiji, tak složený pouze ze sacharidů tj. bez kofeinu, guarany a dalších nevhodných látek). Na dlouhé cyklistické tréninky využivám Bombus tyčinky (http://www.bombusenergy.cz/cz) a banány. K tomu všemu je samozřejmě vhodné dostatečně spát a nepřepínat se.

Po intenzivním tréninku nebo závodě jsem nevypozorovala, že by se mléko přestalo tvořit. Ani jsem si nevšimla žádných anomálií v chování Lucinky (odmítání mléka, plačtivost, nespavost...). Pokud absolvuji delší trénink, "kojení" obstará hlídání podáním mnou předem odsátého mléka.

Závěrem si tedy z výše popsané zkušenosti troufám říct, že pokud se budete stravovat zdravě a budete hodně pít, nemusí být kojení důvod k tomu, abyste se rozloučili se sportem resp. závoděním.

Sportu a kojení zdar! :)

Recent Posts
bottom of page